על יישום טכנולוגיות חדשות ומבנה ארגוני

רוב ארגוני IT בישראל מתמודדים היום עם הטמעת טכנולוגיות ומתודולוגיות חדשות, כגון: Devops, ענן, אוטומציה, קוד פתוח וכד'. אנו מאמינים, כי בעידן של ריבוי טכנולוגיות חדשות אלו IT יצטרך לסגל לעצמו גם שיטות ניהול אחרות והסתכלות מחודשת על מבנה ארגוני, ותחומי אחריות.

הקו המנחה הכללי בהטמעת טכנולוגיות חדשות בהקשר של מבנה ארגוני הוא: לא לפצל אחריות.

ההמלצה הכללית הנה שהצוותים הנוכחים מטמיעים את הטכנולוגיות החדשות לשימושם, עם גוף מרכזי אשר תומך בהם. זאת בהנחה שהצוותים הקיימים מספקים לארגון משימה עסקית או במילים אחרות, שירות עסקי.

לדוגמה, נניח שיש בארגון צוות DATA, אשר מספק לשאר הגורמים בארגון פלטפורמה האוגרת את המידע העסקי הרלוונטי באופן רוחבי. נניח גם שכעת ישנה החלטה ארגונית ליישם "אוטומציה". כצעד ראשון, מוקם "צוות אוטומציה" אשר יתמוך באופן רוחבי בפעילויות הנדרשות. כאשר הוחלט שעל צוות ה- DATA לבצע אוטומציה, הוא יתחיל ליישם בעצמו את פעולותיו באופן אוטומטי, אבל ישתמש בשירותים של "צוות אוטומציה" ארגוני, אשר אחראי על  באופן רוחבי על פלטפורמת האוטומציה בארגון ונותן שירות לכל הצוותים הזקוקים לאוטומציה. כלומר צוות ה- DATA עדיין אחראי על המשימה העסקית שהוטלה עליו והוא כותב את האוטומציה בכדי שהמשימה העסקית תתבצע. הוא נעזר בצוות האוטומציה הרוחבי, אשר בנה את פלטפורמת האוטומציה ונותן טיפים\מסייע לצוות ה- data במידה והוא מתקשה בביצוע ויישום האוטומציה.

כך משאירים את האחריות על הצוותים האורגניים\המנוסים ובמקביל מכניסים לשימוש טכנולוגיות חדשות.

צוות האוטומציה מספק שירותים לגורמים התפעוליים\טכנולוגיים ומקבל הנחיות מגורמים כגון גוף האבטחה והרגולציה אשר מנחה את צוות האוטומציה בנושאים אלו (לדוגמה, האם יש פעולות שאסור לבצע באופן אוטומטי בגלל רגולציה).

לגבי כל הנאמר כאן יש שים לב שמדובר שהצוותים המקוריים שהוזכרו בהתחלה הנם צוותים שעוסקים במשימות עסקיות ולא טכנולוגיות (לא מדובר על צוות "EMC" או צוות "CISCO") כי אם היה מדובר על "צוות טכנולוגי" הרי שבמידה ועוברים לענן ואז לא צריך את "EMC" או "CISCO" הרי שבמקרה זה הצוות אינו רלוונטי יותר. כאשר מדובר על צוותים עסקיים  כמו "צוות DATA" או "צוות הרצת יישומים כלליים" אין בעיה כזו.

נקודה נוספת היא ריבוי טכנולוגיות. מאז ומתמיד קיים הקונפליקט של "אחידות טכנולוגית" אל מול "שימוש בטכנולוגיות מגוונות". כעת, ישנו יתרון מסוים ל"גיוון" לעומת כפיית אחידות. בתחום הפיתוח מקובל לדבר על “polyglot” – פיתוח פרויקט במספר שפות במקביל. אנחנו צופים שמגמה זו תחדור גם לתחום התשתיות ואין מן המנע שנראה מצב בו "צוות ה- DATA" משתמש בכלי אוטומציה A ו"צוות שרתים" משתמש בכלי אוטומציה B, כאשר שני הכלים נתמכים על ידי "צוות האוטומציה" (מובן שרצוי שכולם ישתמשו באותו כלי – אולם בגלל ההתמחות של הכלים לא תמיד הדבר אפשרי וכעת יש יותר פתיחות לשימוש במספר כלים).

לסיכום, בד בבד עם ההתפתחות הטכנולוגית ארגונים צריכים לבצע גם שינוי במבנה הארגוני שלהם.

על יישום טכנולוגיות חדשות ומבנה ארגוני

כתיבת תגובה